МЕТА:

-всебічний розвиток особистості дитини

- Залучення до пізнання суспільнолюдських цінностей;

-формування творчої уяви;

-розвиток мовленнєвої творчості,як основи пізнавальної активності дошкільників .

ЗАВДАННЯ:

-розвиток звязного мовлення;

-розвиток основних психічних процесів памяті,уваги,образного мислення;

-перекодування інформації,тобто перетворення абстрактних символів в образи;

-розвиток дрібної моторики рук при частковому або повному графічному відтворенні.

АКТУАЛЬНІСТЬ:

Обумовлена тим,що саме в цьому віці в дітей переважає наочно-образна память. Найчастіше запам'ятовування відбувається мимоволі, просто тому, що якийсь об'єкт або явище потрапили в поле зору дитини. Якщо ж він буде намагатися вивчити і запам'ятати те, що не підкріплене наочною картинкою, щось абстрактне, на успіх розраховувати не треба. Мнемотехніка дошкільнятам допомагає спростити процес запам'ятовування, розвинути асоціативне мислення, мову, уяву, підвищити уважність. Прийоми мнемотехніки призводять до збагачення словникового запасу та формуванню зв'язнрго мовлення. Діти починають освоювати дорослий світ за допомогою дотиків, зорових і слухових образів. Саме для розвитку образного мислення, асоціативної пам'яті та покращення запам'ятовування я почала застосовувати мнемотаблиці для дошкільників. Підбираю їх з урахуванням віку та психологічних особливостей розвитку дитини. Працюючи над розвитком зв'язної мови дошкільників, спостерігала, що не всі діти можуть правильно будувати речення, висловлювати свою думку, розповісти та переказувати казку в силу різних причин психологічного характеру. У дітей у віці 4-6 років словниковий запас досить великий, але користуватися ним і вживати слова у вільній формі вони невміють. Від цього виникають проблеми в мовленні. Саме у вирішенні цієї проблеми допомагає мнемотехніка. В дошкільному віці переважа наочно-образна память. Запам'ятовування має переважно мимовільний характер: створюємо асоціації із добре знайомими поняттями і отримуємо бажаний результ.

Вважаю, що одним із головних критеріїв готовності дитини до школи є навички вільного спілкування, вміння переказувати, складати описи, розповіді.Чим раніше малюк оволодіє цими навичкми, тим ефективнішим буде його навчання. Працюючи з дітьми молодшого віку, я помітила, що використання мнемотехнічних прийомів вже в цьому віці дає змогу дитині переказувати текст впевнено, повними реченнями (5-10 речень), вільно, без допомоги вихователя. У своїй роботі враховую те, що схематичні зображення повинні бути від простого до складного . Спочатку використовую мнемоквадрати, потім-мнемодоріжки. Так, послідовно, переходимо до мнемотаблиць. Впровадивши в роботу мнемотаблиці, я помітила, що діти зацікавлені, прискорюється процес запам'ятовування і засвоєння текстів. При цьому виді діяльності включаються не тільки слухові, а і зорові аналізатори. Діти легко згадують картинки, їх послідовність, а потім пригадують слова. Роботу проводжу послідовно: 1.виразно читаю текст вірша. 2.пояснюю незрозумілі слова. 3.читаю вірш з опорою на мнемотаблицю. 4.ставлю запитання за змістом вірша. 5.я читаю, а дитина слідкує та самостійно показує на мнемотаблицю. 6.діти самостійно розповідають вірш з опорою на мнемотаблицю. 7.діти розповідають вірш без опори на мнемотаблицю.

На власному досвіді перевірено, що невеликі віршики дитина за допомогою мнемотаблиці може вивчити за декільна хвилин. Скласти розповідь, дотримуючись наглядної підказки, може також легко і швидко. Найефективнішим способом використання мнемотаблиць вважаю не показування дітям готових таблиць, а залучити дітей до їх виготовлення. Серію квадратів малюємо спочатку разом з дітьми. Пояснюю, що кожне віконечко щось означає. Потім пропоную дітям самостійно скласти таблицю. Наприклад, пропоную зробити таблиці із описування пори року, потім ми всі разом відгадуємо що це за пора. Під час роботи задаю питання: « Що вам нагадує ця пора року?» Якщо вони скажуть «Сонечко чи квітки »то можна їх і зобразити. Інколи дітям важко дається асоціація з тим чи іншим предметом. Тоді проную своє бачення і обгрунтовую його. У молодшому дошкільному віці мнемотаблиці даються в готовому варіанті, оскільки у дітей недостатньо розвинені технічні навички малювання, але в старшому дошкільному віці дорослий дає план-схему тільки на початковому етапі - у міру навчання діти активно включаються в процес створення своєї схеми. На початку роботи з мнемотаблицями діти починають відчувати деякі труднощі, їм важко слідувати запропонованим планом таблиці. Часто перші оповідання за моделями виходять дуже схематичними. Щоб складнощів було менше в програму змісту мнемотаблиць необхідно вводити завдання з активізації та збагачення словника. Дуже подобається дітям складати таблиці із загадування загадок про тварин. Наприклад, загадування загадки про їжачка. - Перед вами аркуш паперу і олівці. Пропоную малювати разом зі мною. Малюємо схематично. Чим вкрите тіло їжачка? Привильно, голками. Що ми можемо намалювати? (голки) На що схожий їжачок? (на кактус) Де живе? Їжак дика тварина тому живе в лісі. Що ми намалюємо? (дерево) Як діє в разі небезпеки? Якщо щось загрожує він згортається в клубочок. (малюємо коло) Незабуваємо, що ми складаємо загадку, щоб запитати потрібно поставити знак питання. А зараз давайте загадаємо нашу загадку, яка заховалась в картинках. Дивлячись на свої мнемотаблиці загадайте загадку: «Ця тварина вкрита голками, схожа на кактус, живее в лісі, в разі небезпеки згортається в клубочок. Хто це?» Придумуючи мнемотаблиці потрібно дотримуватись наступних вимог: 1.таблиця повинна відображати узагальнений образ предмета. 2.розкрити сутність об'єкта. 3.задум щодо створення таблиці обговорюємо разом з дітьми, щоб він був їм зрозумілий. Мнемотаблиці виконують роль підказки, отже , дитина може будувати за ними розповідь. У роботі з дітьми можна розрізати мнемотаблиці і пограти в наступні ігри: - відновити послідовність картинок по пам'яті; -визначити, де повинна знаходитись «зайва» картинка серед інших; -знайти помилку в послідовності картинок після прочитанного тексту; -«розплутати» дві події (пропоную 2 перемішані мнемотаблиці); -гра «впізнай та знайди» (знайти картинку після прочитанного тексту). В своїх заняття я використовую мнемотаблиці не лише на мовленнєвих заняттях, а і в різних видах діяльності: ігровій, зображувальній, формуванні краси до природи, довкілля. на заняттях з математики, бжд. Найбільш важкий вигляд в монологічному мовленні це описова розповідь. Опис задіює всі психічні функції (сприйняття, увага, пам'ять, мислення). Діти не мають в своєму розпорядженні тих знань, які набувають протягом життя. Щоб описати предмет, його треба усвідомити, а усвідомлення - це аналіз. Що дитині дуже важко. Тут поважно навчити дитину спочатку виділяти ознаки предмету. Для цього використовуються символи. Символи позначають слова. Наприклад, «знак питання» або контурне зображення об'єкта - діти називають предмет або об'єкт. «Колір» - діти розповідають про колір предмета за колірного плями. «Геометричні фігури» - форма об'єкта. «Рука» - який предмет на дотик або дія з ним. «Людина» - для чого об'єкт потрібен людині, яким чином людина про нього піклується або як людина його використовує. «Частини» - з яких частин складається об'єкт. За необхідності можна використовувати й інші символи. Особлива роль у формуванні зв'язної мови належить переказу. Тут удосконалюється структура мови, її виразність уміння будувати пропозиції. І якщо переказувати за допомогою мнемотаблиць, коли діти бачать всіх дійових осіб, то своя увага дитя вже концентрує на правильній побудові пропозицій, на відтворенні в своїй промові необхідних виразів. Результатом своєї роботи по використанню мнемотаблиць для розвитку мовлення дітей дошкільного віку, вважаю позитивну динаміку даних моніторингу. Практично всі діти групи розуміють узагальнюючі слова, розрізняють і називають суттєві деталі і частини предметів, діти виразно вимовляють слова, 92% дітей вміють узгоджувати прикметники з іменниками в роді, числі, відмінку. Тепер мої вихованці з цікавістю здатні розповісти про який-небудь зі своїх іграшок, а передаючи зміст художніх творів, більш повно, послідовно викладати свої думки (зазначається розвиток плануючої функції мовлення). Вони охоче інсценують уривки із знайомих казок. У дошкільнят спостерігається інтерес до заучування віршів і фольклорних творів, розширився коло знань про навколишній світ. Діти подолали боязкість, сором'язливість, з'явилася впевненість, розвивається комунікативна мова. Досить хороший рівень розвитку промови допомагає спілкуванню, полегшує процес соціалізаціі.

Кiлькiсть переглядiв: 762

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.